Verslaggeving en itemregie

Afspraken staan, cameraman gebrieft, verhaalopbouw bedacht en dan… blijkt het op locatie net iets anders te lopen dan gedacht… De te interviewen gast blijkt ontzettend zenuwachtig, op de draailokatie maken straatwerkers ontzettend veel lawaai. En wat doe je dan…

Als verslaggever of regisseur kom ik regelmatig voor verrassingen te staan. Dan is het een kwestie van snel en vakkundig beslissingen kunnen nemen. Improviseren dus!

Natuurlijk is een goede voorbereiding het halve werk. Het bedenken van de camerastijl en het gevoel dat de reportage/productie uit moet stralen, zijn minstens zo belangrijk als het verhaal dat wordt verteld. Het een kan niet zonder het ander. Dat maakt film/televisiewerk zo fascinerend.

Er zijn zoveel manieren om een verhaal op camera te vertellen. Wat past bij het medium, bij de doelgroep. Wat kun je het beeld laten vertellen en wat moet in een voice over. Losse camera-opnames of juist netjes van statief. Welke camera-uitsnedes kies je.

Daarom is goed en kritisch overleg met een eindredacteur, cameraman, editor zo ontzettend belangrijk want een reportage maak je nooit alleen. Communicatie is voor mij een key issue om te komen tot een perfect eindproduct.

Opdrachtgevers

  • Hart van Nederland (SBS)
  • Shownieuws (SBS)
  • De 25… (SBS)
  • TV West Nieuws (Omroep West)
  • Team West (Omroep West)
  • Bureau Flevoland (Bonovox Producties)
  • Wat Nou Zuid-Holland (van Vlier Media)